dilluns, 20 de juny del 2011

Rotllets de pa amb tomàquet i pernil


Les tapes, els pinxos i els aperitius són la meva perdició. M'agraden amb bogeria. Això de tastar trossos petits de combinacions ocorrents, fredes, calentes, agredolces, picantones... és un caprici per al paladar. La tapa s'ha posat de moda arreu, i per tot el món obren restaurants amb tapes espanyoles i catalanes que són el delit dels comensals. I són els plats amb més interès per part dels turistes que visiten el nostre país.

La tapa més internacional de casa nostra és el pa amb tomàquet i pernil. És la tapa catalana per excel.lència!

El pa amb tomàquet i pernil és d'aquelles coses que es troben a faltar quan ets fora de casa. Només que surtis de Catalunya (llevat d'Andorra que també tenen costum de menjar-ne) has d'explicar com es fa el pa amb tomàquet, per a evitar que te'l serveixin amb el tomàquet tallat pel damunt del pa... Com que els que em coneixeu ja sabeu de la meva predilecció pel pernil, he de confessar que sempre que he marxat fora m'he endut algun paquetet de pernil envasat al buit...Vés què hi farem! Hi ha qui s'enduia la llet condensada, les galetes, i jo m'enduia el pernil!

L'origen del pa amb tomàquet és el d'aprofitar el pa del dia anterior que havia quedat sec. Si se li untava un tomàquet ben madur pel damunt, i s'amania amb un bon oli d'oliva, la molla seca s'amarava i retornava tendra i gustosa...

Això més que una recepta és una idea de presentació del clàssic pà amb tomàquet i pernil, i amb ella participo a la proposta  #55 HEMC, que aquest mes té com amfitriona a la Sònia de L'exquisit.

La recepta no té gaire secret, però si que li calen productes de primera qualitat perquè el resultat sigui autèntic! Ho explicaré amb detall per algun lector de fora de Catalunya.

De "rotllets" de pa amb tomàquet veieu que hi ha dues versions:

- amb pernil a fora i el pa sucat amb tomàquet dins (clàssic)
- amb el pa per fora i el pernil dins (espardenya: aromatitzat amb all)



QUÈ NECESSITEM?

  • Llesques de pa de pagès o rústic
  • Pernil d'aglà
  • Tomàquets de penjar
  • Oli d'oliva
  • Sal
  • Un gra d'all
  • Tigetes de fusta per a punxar

COM HO FEM? 

Per al rotllet de pa  "espardenya"
En primer lloc cal triar llesques que no tinguin gaires forats. Les hi treiem la crosta i les estirem i aplanem bé amb el corró. Les amanim amb oli per una banda i les passem lleugerament per la paella. Les treiem, les untem amb un gra d'all partit per la meitat i les suquem amb tomàquet, tot refregant-lo per la superfície. L'amanim amb oli i sal. Hi posem pernil dins i l'enrotllem. El subjectem amb la tigeta de fusta.
Per al rotllet de pernil
Untem les llesques pels dos costats amb el tomàquet i les amanim amb oli i sal.  Les tallem a tiretes a l'ample de la llesca. Evitarem, però, de posar-hi la cantonada de la llesca, perquè no hi hagi tanta crosta. Agafem una llenca de pernil i emboliquem les tires de pa amb tomàquet, subjectem el rotllet amb una tigeta de fusta, i llest!




Espero que us agradi la idea!

11 comentaris:

  1. Aquesta recepta ben preparat, que era genial! Petons ... Martha.

    Les meves receptes cada dia

    ResponElimina
  2. Noia, quina bona idea per la nit de revetlla...
    (amb el teu permis,eh!)
    Petonets.

    ResponElimina
  3. Boníssims aquests rollets! Jo també sóc de les que em dónes un bon pa amb tomàquet i em fas la persona més feliç del món! I presentats així, un aperitiu de categoria!
    Petonets
    Sandra

    ResponElimina
  4. A mi també m'encanta el pa amb tomàquet!
    Jo no m'emportava el pernil però quan tornava havia de menjar una truita de patates, la meva àvia les feia espectaculars i un bon pernil.
    Era tradició a casa.;)
    Petons.

    ResponElimina
  5. amb la gana que tinc ara em menjaria uns quan rotllets!!!! crec que no hi ha res més bo que un pa amb tomàquet i un bon pernil!!! ;P petonets guapa

    ResponElimina
  6. Un clàssic sensacional que té l'èxit assegurat. I amb la presentació en rotllets és ideal per a un sopar informal amb convidats ;)

    ResponElimina
  7. Jo vull un de cada,... o millor dos! Si senyora, uns bons productes i no necessitem res més!!!!! Petonets

    ResponElimina
  8. Porta una safata cap aqui! me'ls menjaria tots

    Gracies per participar al HEMC, recorda q pots presentar fins dues receptes

    ResponElimina
  9. Minhas Receitas: M'alegro que t'agradi la presentació!
    Gemma: I sense permís també. Què faríem aquí sense compartir bons moments i receptes? Bona revetlla!
    Sandra: A mi és de les coses que em fa feliç també!
    Mònica: Les truites són el meu punt febre. M'agraden molt però no els hi trobo el punt de les àvies... Això ho deixo pel Cesc que és més artista-truitero!
    Judith: Si noia! A mi no em cansa mai!
    Gemma: Són xulos tots els rotllets. Són decoratius, trobo.
    Eri: Això ho requereix bons productes, perquè és molt senzill!
    Sònia: M'agrada que t'agradin! Ja aniré agafant el ritme i si cal, aprofitaré per fer més d'una recepta un altre cop. M'ho estic passant de conya! Gràcies a tu, que tens un bloc fantàstic!

    ResponElimina
  10. Martha / Corbera de Llobregat23 de setembre del 2011, a les 14:57

    Amb el teu permís, he fet una versió mix de les dues i queda de primera!!! He fet la versió del pernil per fora però també possant l'all en el pa; i en el sopar que fem bimensual la nostra associació de Dones (Coses de Dones), on cadasquna fem un plat per a compartir, ha tingut un èxit rotund!!!!
    Gràcies. Petons... Martha

    ResponElimina
  11. Martha: Com me n'alegro que ho hagis aprofitat! La versió mix em sembla fantàstica i compartida em sembla fantàstic!! Petons.

    ResponElimina